Individueel beloningssysteem

Gisteren schreef ik al dat mijn groep dit jaar een uitdaging is. Meer dan vorig jaar. Het niveau verschil is erg groot en de spanningsboog bij allemaal erg kort. Alleen het knijper systeem helpt niet om de aandacht erbij te houden.
Mij zoontje zit op een school voor kinderen met een autistisch spectrum stoornis en daar had ik donderdag een informatieavond. Vooral hun beloningssysteem sprak me erg aan.

Zij hadden een bak vol glazen steentjes en bij elk positief gedrag van de kinderen konden de kinderen een steentje verdienen. Dit gaat dan in een knikker zak aan hun stoel. Aan het eind van de dag wordt er gekeken hoeveel steentjes er verdiend zijn en dit wordt afgetekend op een schema door de kinderen zelf. Bij elke 10 komt er een sticker bij en bij 100 mag er een beloning gekozen worden uit het leuke dingen boekje.

Nu heb ik een aantal kinderen in de klas die zeker weten niet kunnen omgaan met steentjes in een zak. Ik zag de steentjes al door de klas gaan, of constant geluid met de zak. Maar het basisidee sprak me wel erg aan. Je kunt de kinderen direct belonen voor het gedrag, want de steentjes draag je mee in je zak.

Na wat speurwerk op internet kwam ik classdojo tegen. Eigenlijk zijn dit een soort digitale steentjes die je kunt uitdelen, want doordat ik de app op mijn telefoon heb staan en deze de hele dag open heb staan kan ik meteen belonen. De kinderen horen een geluidje en weten dat er een punt is verdiend.
Ik heb zelf een aftekenlijst gemaakt die er voor de kinderen aantrekkelijk uitziet. Deze kun je hier downloaden.

ook heb ik beloningskaartjes gemaakt, die geplastificeerd in een leuke dingen doosje komen. Ik heb 10 beloningen bedacht en er kaartjes van gemaakt. Dit bestand kun je hier downloaden.Ik vond het alleen erg moeilijk om leuke beloningen te bedenken, dus als je nog aanvullingen hebt, laat ze in een reactie achter, dan maak ik er een kaartje van en voeg ik een bestand toe als ik er weer een paar heb. Ik ga het een tijdje uittesten, maar ik ben er erg enthousiast van. Vrijdag heb ik het in de klas geintroduceerd en het werkte echt heel goed. nu kijken of het kwam doordat het nieuw was, of dat het structureel werkt. Ik hou jullie op de hoogte!

Reacties