groepsbeloning systeem met Classdojo

Mijn beloningssysteem met de knijpers heb ik twee jaar lang met volle tevredenheid gebruikt. Het is uitgebreid naar andere groepen, heel leuk, in veel klassen zie ik de strook met de knijpers hangen.
Dit jaar heb ik een groep, die een grotere uitdaging is. Het beloningssysteem met de knijpers was niet genoeg, daar deden ze "het"  niet meer voor.

Ik ben op zoek gegaan naar iets anders en kwam op internet , via Pinterest, classdojo tegen. Ook heb ik de app in de appstore gedownload en op mijn telefoon gezet.

Ik heb mijn groep ingesteld, een paar dingen ingesteld waar ze punten voor krijgen en na even twijfelen, ook dingen waar ze punten aftrek voor krijgen.
de dingen waar ze punten voor krijgen zijn dingen waarvan ik weet dat ik daar last van heb. Het zijn:

  • helpt anderen
  • weektaak af
  • netjes werken
  • goede keuze maken
  • snel klaar met opruimen
  • samenwerken
  • snel en stil in de rij staan
  • stille vingers
  • luisteren naar de juf
  • bloon geoefend
Ik kies elke week twee dingen uit waar extra de nadruk op ligt en als dit lukt kunnen ze twee punten verdienen. (elke week dus iets anders)

Punten die je toekent aan leerlingen gaan ook in de punten van de groep, en als iemand puntenaftrek krijgt, heeft dit ook gevolgen voor groepspunten. Dit werkt heel erg leuk. Kinderen moedigen elkaar aan om het goed te doen, zodat de groepspunten omhoog gaan.

Aan de groepspunten heb ik een beloningssysteem gekoppeld. Bij een aantal punten hoort een beloning, hoe meer punten, hoe groter de beloning. Dit heb ik visueel gemaakt in een thermometer:
hier kun je deze downloaden.


Mijn ervaringen zijn tot nu toe heel positief. Ik herkende mijn klas niet meer terug toen ik hiermee begon! Ik ga het een tijdje uitproberen om te zien of het structureel werkt.

Reacties