Een leesles

vier niveaus

Omdat elk kind om een andere reden op het SBO zit en niet elk kind hetzelfde is, zijn er dus verschillende, uiteenlopende niveaus binnen de groep. Bij lezen bijvoorbeeld heb ik momenteel 4 niveaus. Het waren er eigenlijk wel wat meer, maar omdat 4 het maximale is waarbij je elk kind van goede instructie kunt voorzien (vind ik) heb ik geclusterd tot 4 groepen. Dat is al behoorlijk complex, want binnen een uur lezen per dag, moeten alle kinderen wel zinvol bezig zijn.
Gelukkig beschik ik dit schooljaar het hele jaar over een vierde jaars PABO studente en heb ik een keer in de week een onderwijsassistente in de groep, dus kan elk niveau genoeg aandacht krijgen. Dit is een luxe dit jaar, maar voor de kinderen erg fijn natuurlijk!

niet allemaal evenveel instructie

Niet alle niveaus hebben evenveel instructie nodig natuurlijk. De twee hoogste niveaus (zit op AVI M4E4 en M5) krijgen minder dan de twee laagste (Niveau M3E3) Ook dit vraagt een heel stuk organisatie. Het is me gelukt om de tijd efficiënt te benutten, zodat alle kinderen genoeg aandacht krijgen en werk doen op hun niveau. Omdat de kinderen een korte spanningsboog hebben is de leesles onderverdeeld in 4 blokken van een kwartier, weer verdeeld over twee keer een half uur op een dag.
Mijn schema ziet er dan zo uit:


Dit is gebaseerd op het feit dat er op maandag en dinsdag twee leerkrachten in de groep zijn. Op donderdag is dit ook het geval, de woensdag en de vrijdag niet. Dan hebben de twee hoogste niveaus geen instructie en ziet het schema er zo uit:

Op deze manier lukt het me om vier niveaus van instructie te voorzien en ervoor te zorgen dat de leesles ook leuk is voor alle kinderen. Ik hoor de kinderen zeggen dat ze de leesles leuk vinden.
ik heb bijvoorbeeld een leeshoek in de klas en bij het zelfstandig lezen van het AVI boek, mogen ze dit in de leeshoek doen, mits dit volgens de daar geldende afspraken gaat.

Reacties